အရည္အေသြး
ပညာေရးအရည္အေသြးကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုရွင္းျပရတာဟာ အခက္အခဲဆံုးေတြထဲက တစ္ခုျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပညာေရး အရည္အေသြးနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ ေျပာၾက ဆိုၾကတဲ့အခါမွာ ျငင္းစရာ ခုန္စရာေတြ ပါလာတက္ၾကပါတယ္။ ျငင္းခုန္၊ ေဆြးေႏြးျခင္းနဲ႔ ရန္ျဖစ္ျခင္းဟာ ျပဒါးတလမ္း၊ သံတလမ္းပဲျဖစ္တယ္လို႔ ခံယူထားပါတယ္။ သမိုင္းပါေမာကၡဆရာၾကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းက ပုဂံသမိုင္းအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးရင္ ဒုတ္၊ ဒါးထမ္းျပီး မျငင္းၾကနဲ႔၊ တူးေဖၚစရာ ေပါက္ျပား၊ ေဂၚျပားေတြနဲ႔ တူးဆြျပီးမွ ျငင္းပါ ေဆြးေႏြးပါလို ႔ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ မနာလိုလို႔ ေခ်ာက္တြန္းခ်င္လို႔ ပုဂၢိဳလ္ေရးေပၚ အေျခခံ တိုက္ခိုက္တယ္ ဆိုတာေတြက သိမ္ဖ်င္း ညံ့ဖ်င္းလြန္းရာ သေဘာထား ေသးသိမ္လြန္းရာ ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပညာေရးအေၾကာင္းေျပာၾက ဆိုၾကတဲ့အခါမွာလည္း ေဒါက္တာသန္းထြန္းရဲ႔ နည္းကို ယူရမယ္ထင္ပါတယ္။ ပညာေရးဟာ ေပၚပင္ဟန္ျပ ၿပီးစလြယ္ ဆူလြယ္နပ္လြယ္အလုပ္ မဟုတ္ပါဘူး။ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ အက်ိဳး၊ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း အက်ိဳး၊ ကုုမၸဏီတစ္ခု အက်ိဳး၊ အမွတ္တံဆိပ္တစ္ခု အက်ိဳးအတြက္ ေဆြးေႏြးျငင္းခုန္တာထက္ ႏိုင္ငံသားအားလံုုး အက်ိဳးအတြက္ တမ်ိဳးသားလံုးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ အက်ိဳးအတြက္လို႔ စဥ္းစားျပီး ေဆာင္ရြက္သင့္ပါတယ္။ မ်က္ေတာင္ေမႊးတဆံုးမၾကည့္ဘဲ မ်က္စိတဆံုးေတာင္မဟုတ္ဘဲ ျဖစ္ႏိုင္သမွ် ေ၀းေ၀း ေရရွည္နဲ႔ အမ်ားအကိ်ဳးအတြက္ ေဆာင္ရြက္သြားၾကရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ အရည္အေသြးကို ျငင္းၾကခုန္ၾကတာဟာ ဘယ္ေတာ့မွ ရပ္တန္႔သြားမွာမဟုတ္ဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္။ ေခတ္ကာလ ေျပာင္းလဲတိုးတက္ျဖစ္ေပၚမွဳမ်ားနဲ႕အတူ စီးေမ်ာ အသက္ဝင္ၿပီး ဆက္လက္ေဆြးေႏြးေနၾကအံုးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္အေနနဲ႔ ယခင္က ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ မေဆြးေႏြးခဲ့ပါဘူး။ မထူးဇာတ္ ခင္းေနတယ္ထင္မိလို႕ပါ။ အခုမွ ဝင္ရာက္ေဆြးေႏြးရျခင္းဟာလည္း ေျပာင္းလဲခ်ိန္တန္ျပီ။ ေျပာင္းလဲေနျပီ။ ေျပာင္းလဲသင့္ျပီ ထင္လို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ေဆြးေႏြးပြဲေၾကာင့္ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ တစ္ဦးနဲ႔ တစ္ဦး ရန္ျဖစ္ျပီး မေခၚမေျပာျဖစ္ရေအာင္လည္း ေသးသိမ္စရာမလုုိပါဘူး။ ေကာင္းတာေတြက မေကာင္းတာေတြကို အတုခိုးစရာလည္းမလိုပါဘူး။ မနာလိုစရာ မရွိပါဘူး။ ေကာင္းတာကိုသာ မေကာင္းတာေတြက မနာလိုရမွာ။ အတုခိုးလိုက္လံ ေဆာင္႐ြက္ရမွာပါ။ တျခားသူေတြလည္း ေဆြးေႏြး ျငင္းခုန္ျပီး ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ ပညာေရး စနစ္ျဖစ္ေပၚလာဖို႔အတြက္ အဓိကထား စဥ္းစားေဆြးေႏြးသြားၾကရမွာျဖစ္ပါတယ္။
အရည္အေသြးအစ ျမတ္ဗုဒၶက
တကယ္ေတာ့ အရည္အေသြးကို အစျပဳေပးသူဟာ စီမံခန္႔ခြဲေရး စာအုပ္ေတြမွာေတာ့ တစ္ေထာင့္ကိုးရာႏွစ္မ်ားမွာမွ ေမြးဖြားခဲ့ၾကတဲ့ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသားမ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ W. Edwards Deming နဲ႔ Joseph Juran တို႔ေၾကာင့္ေခတ္စားလာခဲ့တယ္ဆိုရင္ မမွားပါဘူး။ က်ေနာ႔အေနနဲ႔ တရားဂုုဏ္ေတာ္ေတြမွာပါတဲ့ ဖတ္ဖူးတဲ့ အာဒိကလ်ာဏံ၊ မေစ ၧကလ်ာဏံ၊ ပရိေရာသလ်ကလ်ာဏံလိုု႔ ေဟာျပထားတဲ့ တရားေတာ္ေတြက အရည္အေသြးဆိုတာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ တနည္း အေမရိကန္ပေရာ္ဖက္ဆာေတြထက္ ႏွစ္ႏွစ္ေထာင္ေလးရာေလာက္ေစာျပီး ေပာာညႊန္ျပသ ဆိုဆံုးမခဲ့တယ္လို႔ ခံစားရပါတယ္။ အစ၏ ေကာင္းျခင္း၊ အလယ္၏ေကာင္းျခင္း၊ အဆံုး၏ ေကာင္းျခင္းေတြနဲ႔ ျပည့္စံုေနတဲ့ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႔ ဘယ္တရားေတာ္ကမွ မယုုတ္မာဘူး။ သူတပါး မေကာင္းေၾကာင္းမပါဘူး။ ဒီလို စ၊ လယ္၊ ဆံုးလို႔ ေဟာညႊန္ျပသ ဆိုဆံုးမခဲ့လို႔ အရည္အေသြးအစ ျမတ္ဗုဒၶကလို႔ ဂုဏ္ယူ၀င့္ၾကြားခ်င္ပါတယ္။ ဒီလိုပဲ လုပ္ငန္းတစ္ခုရဲ႔ အရည္အေသြးဆိုတာလည္း စ၊ လယ္၊ ဆံုး သံုးပါးလံုးေကာင္းမွ အရည္အေသြးျဖစ္တာပါ။ ပညာေရးမွာလည္း ဒီလိုပါပဲ။ (ဆက္ရန္) Quality Assurance and Exam
အစေကာင္းမွ အေႏွာင္းေသခ်ာ
ပညာေရးမွာ စည္းၾကပ္မွဳ႔မရွိရင္ ေစ်းကြက္ထဲကို အကုန္အစံု ဝင္လာႏိုင္ပါတယ္။ ျပတင္းတံခါးဖြင့္ထားသလိုပဲ အေကာင္းေတြေရာ အဆိုးေတြပါ ေရာေႏွာ ဝင္ရာက္ေနရာယူလာၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။ စနစ္တက်ၾကီးၾကပ္မွသာလ်င္ ေကာင္းမြန္တဲ့ ၀န္ေဆာင္မွဳ႔ေတြ က်န္ရစ္ၿပီး ေကာင္းတာေတြ လက္ဆင့္ကမ္းႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ငါ့ေက်ာင္းဆို ေကာင္းတယ္။ သူမ်ားေက်ာင္း မေကာင္းဘူး။ ငါေက်ာင္းေတာ့ ေအာင္ျမင္ေစ။ တျခားေက်ာင္း က်ဆံုးေစမဟုတ္ပါဘူး။ ေကာင္းမြန္တဲ့ ပညာေရးကို ေရရွည္တည္တံ့ႏိုင္ေရးအတြက္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလာတာနဲ႔ အမွ် ပညာေရးေစ်းကြက္လည္း က်ယ္ျပန္႔လာမွာျဖစ္ပါတယ္။ ရန္ကုန္တြင္မဟုတ္ပဲ တႏိုင္ငံလံုးအႏွဳံ ေစ်းကြက္ႀကီးျဖစ္လာမွာပါ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျပည္တြင္းေက်ာင္းေတြ အေနနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ ဒီပလိုမာေတြ ေပးဖို႔ ၾကိဳးစားလာႏိုင္သလို ေစ်းကြက္အျမင္ရွိသူေတြကလည္း ျပည္ပက ပဲႀကီးေလွာ္ ဒီပလိုမာေတြကို ေၾကာ္ျငာအားေကာင္းေကာင္းနဲ႔ တိုုး၀င္လာၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကနဦးစိစစ္ၾကပ္မတ္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္း ဖြဲ႔စည္းေဆာင္ရြက္သင့္ပါတယ္။ မရွိခင္ စပ္ၾကားဘယ္လို ထိန္းခ်ဳပ္ထားရင္ ေကာင္းမလဲဆိုတာကိုလည္း စဥ္းစားၾကရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါမွသာ ေက်ာင္းသားမ်ားေရာ သက္ဆိုင္သူမ်ားပါ အက်ိဳးအျမတ္ အသီးအပြင့္ေတြ ခံစား စံစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အစေကာင္းမွ အေႏွာင္းေသခ်ာဖို႔ ကနဦးစိစစ္ေပးမဲ့ အဖြဲ႔အစည္း ဖြဲ႔စည္း ၾကပ္မတ္ဖို႔လိုပါတယ္။ Never disadvantaged learners ကို မေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ပဲ Always disadvantaged learners ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္။
စားသံုးသူအျမဲမွန္ႏွင့္ ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳစနစ္
စီးပြားေရးသမားမ်ား အတြက္ေတာ့ အရည္အေသြးကို အဆံုးအျဖတ္ေပးတဲ့သူဟာ စားသံုုးသူပဲ ျဖစ္တယ္။ စားသံုးသူေက်နပ္ေလ အျမတ္မ်ားမ်ားက်န္ေလ လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္တယ္လို႔ တညီတညြတ္တည္း လက္ခံက်င္းသံုးေနၾကပါတယ္။ စားသံုးသူ အျမဲမွန္တယ္ဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္ကလည္း အလြန္ပင္ ေခတ္စားလွပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အရည္အေသြးဟာ( Stakeholder အေပၚ) ၾကည့္တဲ့သူေပၚ မူတည္ျပီး ေျပာင္းလဲေနမွာျဖစ္ပါတယ္။ (Beauty is in the eye of the beholder) အလွအပဆိုတာ ခံစားၾကည့္ရွဳသူအေပၚမူတည္ပါသည္ဆိုတဲ့ စကားပံုေလးလဲ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပညာေရးနဲ႔ စီးပြားေရးတြဲ စဥ္းစားမိတဲ့အခါ စဥ္းစားစရာေတြ ဆက္တိုက္ေပၚလာပါတယ္။ မုန္႔ဟင္းခါးကို ကိုယ္ၾကိဳက္သလို စားႏိုင္ပါတယ္။ အစပ္ၾကိဳက္ရင္ ငရုတ္သီးမ်ားမ်ားထည့္၊ အခ်ဥ္ၾကိဳက္ရင္ သံပုရာသီးမ်ားမ်ား ညွစ္ထည့္။ အရည္ရႊမ္းရႊမ္းဆို ဟင္းရည္ မ်ားမ်ားေတာင္း စားသံုးသူ စိတ္ႀကိဳက္ျပဳျပင္ေဆာင္႐ြက္တာပါ။ ပညာေရးကုုိ စီးပြားေရးလို တြက္ေခ်ကိုက္ေအာင္ စားသံုးသူ ဗဟိုျပဳဆိုၿပီး ေစ်းႀကီးႀကီးေတာင္း ေက်ာင္းသားေတာင္းဆိုသမွ် ေက်ာင္းသား မ်က္ႏွာမညိဳရေအာင္ ျဖည့္စည္းေပးေနတာေတြလည္း ေတြ႕ေနရႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းသား အၾကိဳက္အကုန္ လိုက္ေလ်ာမယ္လို႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆို အေကာင္အထည္ေဖၚရင္ အဆင့္ျမင့္ပညာသင္ၾကားရာ ေက်ာင္းမဟုတ္ေတာ့ပဲ ေန႔ကေလးထိန္းသာသာ မူႀကိဳ ျဖစ္သြားပါ့မယ္။ ပညာေရးမွာ စားသံုးသူဗဟိုျပဳဆိုတာ ေက်ာင္းသားအလိုက် လိုက္လံေဆာင္႐ြက္ေနတာထက္ စားသံုးသူျဖစ္တဲ့ ေက်ာင္းသားနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ ၾကိဳးစားေလ့က်င့္ သင္ၾကားျပသေပးျခင္းကို ဆိုလိုရင္းျဖစ္တယ္လို႔ ထင္ျမင္ယူဆပါတယ္။ Student Centric ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳ စာသင္ျခင္းဆိုတာ Classical ေတြ ေရွးေရွးက အေၾကာင္းအရာေတြ (Withering High) ကို သင္ၾကားေနမဲ့အစား သူတို႔နဲ႔ ရင္းႏွီးကြ်မ္း၀င္ျပီးသားျဖစ္တဲ့ လက္တေလာျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ (Herry Porter) ကကာရိုက္တာေတြ ဇာတ္ထုတ္ေတြနဲ႔သင္ကြလို႔ ေျပာဆိုခဲ့ ဆရာ့သမားစကားကိုုလည္း မွတ္မိေနပါေသးတယ္။ လူတိုင္း အဂၤလိပ္စာသင္တန္းအပ္ရင္ ကိုုယ္ကသာ ဘာမွမဟုတ္တာ အင္တာမီဒီရိတ္က မဆင္းခ်င္ဘူး။ က်ေနာ့ဆရာကေတာ့ Placement Test (သို႔) ၀င္ခြင့္စာေမးပြဲ၊ Interview (သို႔) လူေတြ႔စစ္ေဆးျပီးေတာ့ အတန္းခဲြေပးပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳဆိုတာ ဘာလဲလို႔ သိရွိႏိုင္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားဗဟုုိျပဳ စနစ္စစ္စစ္နဲ႔ စားသံုးသူအေျချပဳတို႔ ကြာျခားခ်က္ကို ေလ့လာႏိုင္ပါတယ္။ ကားတိုင္းဟာ အနက္ေရာင္ပဲရမယ္လို႔ဆိုခဲ့တဲ့ ဟန္နရီဖို႔ဒ္လို ထုတ္လုပ္သူ စိတ္တိုင္းက်တိုင္း ထုတ္လုပ္သူ ေက်နပ္တိုင္း အရည္အေသြးလို႔ သတ္မွတ္လို႔မရပါဘူး။ ပညာေရးဟာ သိမ္ေမြ႔ခက္ခဲပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ အရည္အေသြးကို အဆံုးအျဖတ္ေပးသူသည္ ေက်ာင္းသားလည္း မဟုုတ္၊ သင္ၾကားေပးသူ ဆရာလည္းမဟုတ္ရပါဘူး။ တိက်တဲ့ စည္းမ်ည္းစည္းကမ္းမ်ားအတိုင္း တိက်စြာ ေဆာင္႐ြက္မဲ့ ပညာရွင္အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ရပါမယ္။ တာဝန္ခံမဲ့အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ရပါမယ္။ တေက်ာင္း၊ တဂါထာ၊ တရြာ၊ တပုဒ္ဆန္းလို႔ မရပါဘူး။ (Accreditation Body and Quality Assurance Body) လိုအပ္ပါတယ္။
အလုပ္လုပ္ၾကတယ္။
တခါက အစိုးရသတင္းစာတစ္ေဆာင္မွာ ဖတ္မိလိုက္ပါတယ္။ မေလးရွားမွာ ျမန္မာတိုင္းရင္းေဆး ေရာင္းတဲ့ဆိုင္ကို မေလးရဲေတြ ၀င္ဖမ္းတယ္ဆိုတဲ့ သတင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ မေလးမွာ ျမန္မာေတြမ်ားလာေတာ့ ျမန္မာတိုင္းရင္းေဆးေတြကို ေတာင့္တၾကမွာ အမွန္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ စားသံုးသူရွိတယ္။ ေစ်းကြက္ရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္တင္ေရာင္းတယ္။ ဘာေၾကာင့္၀င္ဖမ္းရတာလဲ တကယ္ေတာ့ စားသံုးသူရယ္ ေဆးနဲ႔ အစပ္အဟပ္တည့္ေနတာပဲေလ။ ဒီေဆးေၾကာင့္တစ္ခုခု ေဘးထြက္ဆိုးၾကိဳးျဖစ္ခဲ့ရင္လည္း တိုင္တန္းၾကတာမွ မဟုုတ္တာ။ က်ေနာ္တို႔ လူမ်ိဳးက ကိုယ္ျဖစ္ကိုယ္ခံတာပဲေလ။ မေလးႏိုင္ငံသားေတြ အတြက္ရည္ရြယ္ျပီး ေရာင္းခ်တာလဲ မဟုတ္ရပါလို႔ ရဲေလးဆိုတဲ့ မဟုတ္ရပါဘူးဗ်ာ သီခ်င္းကို ဆိုခ်င္ ျပန္ေျပာခ်င္ေပမဲ့ မေလးရွားႏိုင္ငံရဲ႔ ေဆး၀ါးနဲ႔ အစားအေသာက္ဌာနက အသိအမွတ္ျပဳထားတဲ့ လက္မွတ္မရေလေတာ့ အသိမ္းခံလိုက္ရပါတယ္။ ဒါဏ္ရိုက္ခံရ အေရးယူခံရမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ သူတို႔ဆီက အဖြဲ႔ေတြ အလုပ္လုပ္လို႔ပါ။
အလုပ္မလုုပ္ၾကရင္
ဒါနဲ႔ ဆက္စပ္လို႔ ဆက္လက္စဥ္းစားစရာက ျပည္တြင္းမွာလည္း လမ္းေဘးကြမ္းရာဆိုင္ကအစ စပ္ေဆးေတြက တြင္က်ယ္စြာ ေရာင္းခ်ေနၾကတာပါပဲ။ OTC (over the counter) လို႔ေခၚတဲ့ တရား၀င္ေရာင္းခ်ခြင့္ရတဲ့ ေဆးေတြကို အလြယ္တကူေရာင္းခ်ေနၾကတာ အေၾကာင္းမဟုတ္ေပမဲ့ Prescription Only (ဆရာ၀န္ေဆးညႊန္းပါမွ) ေရာင္းခ်ရတာေတြကို အညႊန္းစာမပါဘဲ လြယ္လြယ္နဲ႔ရေနေနရင္ေတာ့ စိုးရိမ္ဖို႔ေကာင္းတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေဆးေတြကို သေဘာက် ငါးရာဆိုရင္ တစ္ေထာင္ကို တဝက္ခ်ိဳးေပးတာတို႔၊ ဟိုဟာနဲ႔ ဒီဟာတြဲလို႔ဆိုတဲ့ စပ္ေဆးေတြလည္းရွိေနပါတယ္။ ဘယ္သူေတြ စပ္ေဆးေတြကို အလြယ္တကူ ယံုၾကည္အားထားၿပီ ေသာက္ေနၾကလဲ။ ေမးစရာမလိုေတာ့ပါဘူး။ ကိုုယ္သာဆိုရင္ေကာ ေတြ႔ကရာေဆး ေရာင္းသမွ်ေဆးကို ေသာက္မလားဆိုရင္ အနည္းဆံုးေတာ့ ဆရာဝန္ျဖစ္ျဖစ္ ေဆးဆိုင္ကျဖစ္ျဖစ္ ညႊန္းဆိုတဲ့ေဆးကို သက္တမ္းလြန္၊ မလြန္ အရင္စိစစ္ၾကည့္မိမွာပါ။ က်ေနာ္ အရင္ကဆိုရင္ေတာ့ ဘာလာလာ ေဒါင္းပါတယ္။ ရက္လြန္တယ္ဆိုတာလည္း မရွိပါဘူး။ အခုဆိုရင္ က်ေနာ္ စာနည္းနည္းတက္လာျပီလို႔ ေျပာစရာရွိပါတယ္။ ဘာမွန္းညာမွန္းမသိရင္ေတာင္ ရက္လြန္ေနတဲ့ေဆးကိုေတာ့ ျပန္လဲခိုင္းမွာပါ။ စပ္ေဆးေတြကို ေရာင္းေနတဲ့သူေတြကိုေရာ၊ စပ္ေဆးစားသံုးသူေတြကိုပါ တပြဲတိုးေဆးေတြအတြက္ က်ေနာ္တို႔ အသိပညာက်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ေပးဖို႔ လိုအပ္ေနပါေသးတယ္။ ေဆးပတ္လည္ေအာင္ ေသာက္ဖို႔အတြက္ ျပည္တြင္းအန္ဂ်ီအိုတစ္ခုရဲ႔ ေၾကာ္ျငာကိုလည္း ၾကည့္မိလိုက္ပါေသးတယ္။ ေဆး၀ယ္ရင္ ေရာင္းခ်ရင္ ေဆးဟာ အစားအစာနဲ႔ ေဆး၀ါးၾကပ္မတ္ေရးအဖြဲ႔ရဲ႕ေထာက္ခံခ်က္ လက္မွတ္ရွိ၊ မရွိကို စိစစ္မိဖို႔လိုသလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းက စားသံုးသူေရာ၊ ေရာင္းခ်သူပါ သိထားသင့္ လိုက္နာသင့္တဲ့အရာတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ျပည္တြင္းတိုင္ရင္းေဆးမ်ားလည္း အက္ဖဒီေအရဲ႔ အသိအမွတ္ျပဳမွဳေတြ ေတြ႔လာရတာဟာ တိုးတက္မွဳ႔လို႔ေျပာရမွာပါ။ ျပည္တြင္းထုတ္ ဒီပလိုမာေတြကိုလည္း စိစစ္အသိအမွတ္ျပဳ ေျမေတာင္ေျမႇာက္ေပးဖို႔ အေကာင္းဆံုးအခ်ိန္ ေရာက္ေနပါၿပီ။ Quality Assurance နဲ႔ Accreditation Body ကို အဖြဲ႔အစည္းဖို႔လိုပါတယ္။ တကယ္လို႔ ပညာေရးေလာကမွာ အက္ဖဒီေအလို အဖြဲ႔အစည္း မရွိခဲ့ရင္ စားသံုးသူေတြ ဘယ္လိုေရြးၾကမလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကို ပညာေရးေလာကသားေတြအေနနဲ႔ ၀ိုင္းဝန္းအေျဖရွာရမွာျဖစ္ပါတယ္။ (ျမန္မာ့အလင္းေဆာင္းပါး စေနေန႔)
ငါတို႔ေတာ့မစားဘူး၊ ေဆာရီး။ မင္းေတာ့ စားခ်င္စားကြာ။
ရွင္းပါတယ္။ မူရင္းႏိုင္ငံရဲ႔ အက္ဖဒီေအ အသိအမွတ္ျပဳရွိလား။ လက္ရွိေရာ အသိအမွတ္ျပဳထားတုန္းပဲလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြက အေကာင္းဆံုးအေျဖရဖို႔ လမ္းစပါပဲ။ ထြက္ရွိရာ ထုတ္လုပ္ရာေဒသရဲ႔ စိစစ္ၾကပ္မတ္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္း အက္ဖဒီေအကေတာင္ ဆက္လက္အသိအမွတ္မျပဳတာကို ေရာင္းခ်သူတစ္ဦးအေနနဲ႔ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္တစ္ဦးအေနနဲ႔ ေက်ာင္းအုပ္တစ္ဦးအေနနဲ႔ ဒီပစၥည္းကို ဝန္ေဆာင္မွဳ႔ကို မရပ္နိုင္ဘဲ စဥ္းစားသင့္ပါေသးတယ္ဆိုတာ ေကာင္းႏိုင္ပါေသးတယ္ဆိုတာေတြကို ၾကားရေတာ့ အံအားမသင့္ဘဲ မေနႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ေဆးဝါးက်ြမ္းက်င္သူတစ္ဦးကို အျခားသူတစ္ေယာက္ ေဖၚစပ္ထားတဲ့ေဆးအေၾကာင္းေမးၾကည့္ေတာ့ ငါနဲ႔ ငါအိမ္သားေတြကေတာ့ မေသာက္ၾကဘူးကြာ။ မင္းတို႔အတြက္ ေကာင္းရင္ ေကာင္းမွာပါ ေသာက္ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္ဆိုတဲ့ ေစတနာကို တန္ဖိုးထား ေလးစား အံၾသဂုဏ္ယူမဆံုးပါဘူး။ ငါတို႔ႏိုင္ငံမွာေတာ့ စည္းၾကပ္ထားျခင္းမရွိတဲ့ ဒီလို ဒီဂရီ၊ ဘြဲ႔ေတြ၊ ဒီပလိုမာေတြဟာ အာမခံခ်က္မရွိဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဒါကို အရည္အေသြးမရွိဘူးလို႔ မေျပာႏိုင္ဘူး။ ဥပေဒနဲ႔ မညီဘူးလို႔ မေျပာႏိုင္ပါဘူး။ ေကာင္းခ်င္ေကာင္းမွာပါဆိုတဲ့ မွတ္ခ်က္ေတြကိုလည္း ဂုဏ္ျပဳမွတ္တမ္းတင္ပါတယ္။ တဖက္သားရဲ႔ ဆင္ေဝွ႔ရန္ေရွာင္ စကားေတြကို တဖက္ပိတ္ ယံုေနရ၊ ၾကားေနရတာဟာ ျပည္တြင္းမွာ ကနဦးစိစစ္တဲ့အဖြဲ႔မရွိလို႔ျဖစ္ရတာပါ။
အမဲေတြက အျဖဴေတြကို လိုက္ပို႔ရတဲ့ ဘ၀
ဒါေၾကာင့္ အစားအေသာက္နဲ႔ ေဆးဝါးေတြမျဖန္႔ျဖဴးခင္ ေရွးဦးစိစစ္ဖို႔အတြက္ အစားအေသာက္နဲ႔ ေဆး၀ါးၾကီးၾကပ္ကြပ္ကဲမွဳ႔ အဖြဲ႔အစည္း လိုအပ္သလို ပညာေရးေလာကမွာလည္း ေစ်းကြက္မတင္ေသးခင္ အရည္အေသြး စိစစ္ေရးအဖြဲ႔ေတြ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ဖို႔ အလုပ္လုပ္ႏိုင္ဖို႔ အေရးတၾကီးလိုအပ္ပါတယ္။ ဆံပင္ျဖဴရွာႏွဳတ္ရတဲ့အခ်ိန္ ဆံပင္ျဖဴေတြႏွဳတ္ပါ။ ၾကာမွဆိုရင္ ေဆးဆိုးရတဲ့အဆင့္ေရာက္သြားပါမယ္။ မႏိုင္ရင္ အျဖဴေတြမ်ားေနတဲ့အခါ အျဖဴမႏုတ္ေတာ့ပဲ အနက္ျပန္ရွာျပီး ႏွဳတ္ေနရပါမယ္။ ကင္ဆာလိုပါပဲ ေရာဂါက ျပန္႔ႏွံ႔လြယ္တယ္။ မေကာင္းတာက ကူးဆက္လြယ္တယ္။ လက္လြတ္စံပယ္ လႊတ္ထားေပးတဲ့အခါ အခ်ိန္ကကုစားမွာ မဟုတ္ဘဲ ဆိုးရြားသြားေစမွာပါ။ တစ္တိုင္းတျပည္လံုး ကူးစက္ခံသြားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ိန္က အဆိုးဆံုးတရားသူၾကီးျဖစ္သြားပါ့မယ္။ အျမန္ဆံုးဖြဲ႔စည္းဖို႔လိုပါတယ္။
Ethics and CSR
ျပည္တြင္းမွာ ေဆး၀ါးေတြကို ကိုယ္စားလွယ္ယူ ျဖန္႔ခ်ီမဲ့သူေတြက ဘာေတြကို ျဖန္႔ျဖဴးဖို႔ စဥ္းစားၾကမလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းအတြက္ စီးပြားေရးသမားေတြအေျဖက ခပ္ရွင္းရွင္းပါ။ အျမတ္မ်ားမ်ားက်န္မဲ့ ေစ်းကြက္ရွိမဲ့ ေဆးေတြကို ၾကိဳးစားရယူၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ Ethics က်င့္ဝတ္နဲ႔ CSR လုပ္ငန္းအေနနဲ႔ ပတ္ဝန္းက်င္အေပၚ တာဝန္သိျခင္းဆိုတဲ့ တျခားစီျဖစ္ပါတယ္။ အျမတ္အစြန္း အတြက္မဟုတ္တဲ့ လူမူ႔အဖြဲ့အစည္းတစ္ခုက ျပည္ပက စမ္းသပ္ဆဲ ေဆးဝါးေတြကို ျပည္တြင္းလူနာေတြကို အခမဲ့ တိုက္ေကြ်းစမ္းသပ္တာကို ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။ ဒီအတြက္ဂရန္႔ ေထာက္ပံေၾကးယူ ေဆာင္႐ြက္ေပးေနတဲ့ သူေတြကို ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။ ေစတနာကို ျမင္ေအာင္ၾကည့္ပါလို႔ ေျပာျပရမလား။ ဘာလားပဲ။ စီးပြားေရးသမားတဦးဆိုရင္ေကာ အျမတ္မ်ားျပီး ေစ်းကြက္ေတာင္းဆိုေနတဲ့ ေဆးကို စမ္းသပ္ဆဲကာလျဖစ္တဲ့အတြက္ တဖက္ႏိုင္ငံက အက္ဖဒီေအ အသိအမွတ္မျပဳေသးတဲ့ ေဆးေတြကို ျဖန္႔ျဖဴးေရာင္းခ်ႏိုင္ရမဲ့ အခြင့္အေရးရခဲ့ရင္ သင္ျဖန္႔ျဖဴးေရး လုပ္မွာလား။ ေစ်းကြက္လည္းရွိတယ္။ ျမတ္ဖို႔လည္း ေသခ်ာတယ္။ ဒီအလုပ္ကို လက္ခံျပီး လုပ္မယ္၊ မလုုပ္ဖူးဆိုတာက က်င့္ဝတ္ပါ။ စီးပြားေရးသမား ဟုတ္ဟုတ္၊ မဟုတ္ဟုတ္။ လူမူေရး လုပ္ငန္းလို႔ ဘယ္လို အမည္ခံခံ၊ မခံခံ။ မ်က္ႏွာဖံုးေတြနဲ႔ပါ။ လုပ္သင့္၊ မသင့္ကို စဥ္းစားတာ။ ဆက္လုပ္သင့္၊ မသင့္ကို စဥ္းစားတာ။ အဲဒါ က်င့္ဝတ္ပါ။ ဒါကိုသင္ေပးလို႔မရပါဘူး။
ဟုတ္ျပီ။ လုပ္ခဲ့ျပီး၊ ျဖန္႔ျဖဴးခဲ့ျပီး ရလာတဲ့ အက်ိဳးအျမတ္ေတြနဲ႔ လွဴတယ္။ တန္းတယ္ဆိုတာေတြက စီအက္စအာလုပ္တာပါ။ ပညာေရးမွာ က်င့္၀တ္မညီပဲ စီအက္အာလုပ္ေနရင္ ငတက္ျပားအလွဴထက္နိမ့္က်တယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ငတက္ျပားက ခ်မ္းသာတဲ့သူေတြစီက ယူၿပီး မရွိတဲ့သူေတြကို ျပန္ေဝတာ။ အခုက ရွိရွိသမွ် ေဝေနယ်ဆီကယူၿပီး တစိတ္တပိုင္းျပန္က်ဲတာပါ။ The Business of business is business စီးပြားေရး လုပ္တယ္ဆိုတာ အျမတ္ရဖို႕ပါ။ စီးပြားေရးသမားေတြက ႀကီးေတာ္ႏြားအလကားမေက်ာင္းဘူး။ ေက်ာင္းခဲ့ရင္လည္း အေျခအေနတစ္ခုရွိပါမယ္။ မျမတ္ရင္ မလုပ္ပါဘူး။ တခ်ိန္က ဆရာေတြက စီးပြားေရး မဖက္ပါဘူး။ မဆန္ခဲ့ပါဘူး။ အခုအထိ အခ်ိဳ႔ဆရာၾကီး၊ ဆရာမၾကီးေတြဆိုရင္လည္း ေစတနာ အရင္းခံနဲ႔ သင္ၾကားေပးၾကပါေသးတယ္။ (ဒီေနရာမွာ ႀကံဳေတြ႔၊ ၾကားသိခဲ့တဲ့ ဆရာၾကီး၊ ဆရာမၾကီးေတြနဲ႔ ေက်ာင္းက ဆရာ၊ ဆရာမေတြကို လက္အုပ္ခ်ီ ရွိခိုးမိပါတယ္။ အာစရိယ ဂုေဏာ အနေႏၱာပါ။) ပညာေရးကို စီးပြားေရးဆန္ခဲ့ရင္ ပတ္ဝန္းက်င္ သိတက္ဖို႔ တာဝန္ယူတက္ဖို႔ထက္ က်င့္ဝတ္ညီဖို႔ ပိုၿပီးလိုမယ္လို႔ ထင္ျမင္မိပါတယ္။ လုပ္ငန္းအေနနဲ႔ ပတ္၀န္းက်င္အေပၚတာဝန္သိတက္ရံုနဲ႔ မလံုေလာက္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကနဦးစိစစ္တဲ့ အဖြဲ႔လိုအပ္ပါတယ္။ လူႀကီးမင္းတု႔ိရဲ႔ ေစတနာနဲ႔ စီအက္စအာကိုလည္း အသိအမွတ္ျပဳပါတယ္။ ေက်းဇူးပါ။
တပည့္မရွား တျပားမရွိ။ ပီတိကို မင္းလည္း စားၾကည့္။
ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ႀကီးမွာ အၿပိဳင္အဆိုင္ကာလမွာ ေစတနာထားတဲ့ ဆရာေတြပဲ တခန္းရပ္ ျပဇာတ္ကျပၾကတာပါ။ ေနဝင္မီးၿငိမ္းသြားၾကတာပါ။ မင္းသားကသာ ဝါသနာအရ အႏုပညာသမားပီပီ အရွံဳးခံ ဇာတ္ကခ်င္ေပမဲ့ အဖြဲ့သားေတြကေတာ့ ေရရွည္ျဖစ္မယ္ မထင္ပါဘူး။ ေအးကြာ ပီတိကို ငါကေတာ့ႀကိဳက္တယ္။ မင္းတို႔လည္း စားၾကည့္အံုး။ ငါ့အိမ္က မိသားစုေတြကေတာ့ တယ္ မႀကိဳက္ၾကဘူးကြ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဘုရားကို ညတြင္းျခင္းတည္ၿပီး ကံရာဇာငယ္ပဲ မင္းျဖစ္သြားတာပါ။ စီးပြားေရးသမားပဲ တိုက္ေဆာက္ၿပီး လုပ္ငန္းခ်ဲ႔သြားတာပါ။ ပီတိကို ရဲရဲဝံ့ဝ့ံ စားႏိုင္ေအာင္ စားရဲေအာင္ အားေပးရပါမယ္။ ဇာတ္ေပါင္းေသာ္ က်ေနာ္တို႔ ပညာေရးစနစ္မွာ ျပည္တြင္းႏွင့္ ျပည္ပ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး အရည္အေသြးကို စိစစ္အကဲျဖတ္ဖို႔ အသိအမွတ္ျပဳဖို႔ အဖြဲ႔ထားရွိ ဖြဲ့စည္းသင့္ပါၿပီလို႔ တိုက္တြန္းေရးသားလိုက္ရပါတယ္။
No comments:
Post a Comment