ဖြဲ႔စည္းပံုေတြ၊ မဟာဗ်ဴေတြလည္းေျပာင္းရမယ္။ အေရးၾကီးတာတခ်က္က ဓေလ့ေတြ၊ အက်င့္ေတြ၊ အေျပာင္း အလဲလို႔ေျပာတိုင္း မဟာဗ်ဴဟာေတြ၊ လုပ္ငန္းဖြဲ႔စည္းပံုေတြကို ေျပးေျပးျမင္တက္ၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ မဟာဗ်ဴဟာကို အရင္ကိုင္တြယ္ရမယ္။ ဖြဲ႔စည္းပံုကို အရင္ဦးစားေပးရမယ္ဆိုၿပီး ျငင္းတက္ခုန္တက္ ေစာဒကတက္ၾကေသးတယ္။ First comes first. အေရးႀကီးတာ အရင္ကိုင္တြယ္ရပါမယ္။ ဒါျဖင့္ ဘယ္အရာက အေရးပိုႀကီးၿပီး အရင္ေဆာင္႐ြက္သင့္ပါသလဲ။ မဟာဗ်ဴဟာက အရင္မဟုတ္သလို ဖြဲ႕စည္းပံုကလည္း ပထမဦးစားေပး မဟုတ္ပါဘူး။ ဓေလ့စရိုက္ေတြကို ဦးစြာ ပထမျပင္ၾကရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ရဲ႕ စကားလံုးယူသံုးခ်င္ပါတယ္။ ေ စာက္က်င့္ေတြျပင္ၾကရမယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အက်င့္ဆိုးေတြ ေခါက္ရိုးက်ိဳးေနတာေတြ ျပင္ၾက ေျပာင္းၾကရပါမယ္။ က်ေနာ္တို႔လိုအပ္တာ လူတစ္ဦး တစ္ေယာက္မဟုတ္ပါဘူး။ စနစ္ေကာင္းတစ္ခုပါ။ တစ္ခုေတာ့ရွိတယ္။ လူေကာင္းတစ္ေယာက္ ဦးေဆာင္ၿပီး စနစ္ေကာင္းတစ္ခုကို ဖန္တီးႏိုင္ရင္ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံဟာ ပတိရူပေဒသ ဝါေသာစျဖစ္ၿပီပဲ။ ဘာေၾကာင့္ ဓေလ့စရိုက္ေတြ အေရးႀကီးလဲလို႔ေမးရင္ ဓေလ့စရိုက္ဆိုတာ စြဲၿမဲစြာခံယူစုပ္ကိုင္ထားၾကတဲ့အရာ ေအာင္ျမင္ျခင္း၊ က်ရံွဴးျခင္းရဲ႕ အေျခခံ အက်ဆံုးအခ်က္ျဖစ္ေနလို႔ပါပဲ။
ဒါဆိုလက္ရွိဓေလ့စရိုက္ေတြကို ဆန္းစစ္အကဲျဖတ္ဖို႔ လိုပါၿပီ။ Culture Audit လုပ္ၾကမယ္။ ေမးခြန္းေလးေတြေမးမယ္။ စာ႐ြက္ေလးေတြနဲ႔ျဖည့္ခိုင္းမယ္။ ဥပမာအေနနဲ႔ (၁) ဝယ္ယူသူကို ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။ (၂) ၿပိဳင္ဖက္ေတြကို ဘယ္လို ျမင္ပါသလဲ။ (၃) ေျပာင္းလဲတာကို ဘယ္ေလာက္အတိုင္းအတာ အထိလက္ခံပါသလဲ။ (၄) လုပ္ငန္းစြမ္းေဆာင္ရည္ေတြက ဘယ္လိုလဲ။ (၅) ဘယ္လုိ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ပံုကို ၾကိဳက္လဲ။ စသည္ျဖင့္ ေမးခြန္းေလးေတြကို ေမးၾကည့္ပါ။ အမ်ားစုရဲ႔ အေျဖဟာ ကိုယ္အဖြဲ႔အစည္းရဲ႔ စရိုက္ပဲ။ ဓေလ့ပါပဲ။ ဒါကိုၾကည့္ရင္ ဘာလုပ္သင့္လဲ အေျဖထြက္ပါၿပီ။ အေျဖကို မွန္မွန္ကန္ေျဖဖို႔ေတာ့လိုပါမယ္။ ရလာတဲ့အေျဖကို မွန္မွန္ကန္ကန္ အဓိပၺယ္ေဖၚ ဘာသာျပန္ဖို႔လည္းလိုပါမယ္။ စာေမးပြဲမွာ ဘဲဥမကြဲရင္ေတာ့ အဖြဲ့အစည္း အိုးစားကြဲဖို႕ကိန္း နီးေနပါၿပီ။ က်နာ္ကေတာ့ အဖြဲ႕ေလးဖြဲ႔ရတယ္။ နာမယ္ေလးေတြေပးထားတယ္။ စီေလးလံုးပါ။ Clumsy, Compliance, Commitment နဲ႔ Competitive Culture လို႔ေပးထားပါတယ္။
ပထမအဖြဲ႔ကို Clumsy Culture လို႔ အမည္တပ္ပါမယ္။ အဆိုးဆံုး လက္မခံႏိုင္တဲ့ စာေမးပြဲက်ပါတယ္။ အဖြဲ႔၀င္ေတြမွာ လံုေလာက္တဲ့စြမ္းရည္မရွိက်ဘူး။ မလုပ္တက္ မကိုင္တက္ေတြနဲ႔ ျပည့္ေနတဲ့ ဓေလ့ေလးပါ။ အိုးနင္းခြက္နင္းနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ေနၾကတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုမွာ ေတြ႔ရတဲ့ ဓေလ့ဆိုးေတြပါ။
ဒုတိယအဖြဲ႔ရဲ႔ ရလဒ္ကလည္း ဆိုး႐ြားတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေအာင္ေတာ့ေအာင္တယ္။ ေအာင္မွတ္ရရံု ရတဲ့ ဓေလ့ေလးပါ။ Compliance Culture အျဖစ္သမားေတြ။ ျဖစ္တယ္ဆိုရံု လုပ္တယ္ဆိုရံု မလုပ္ မရွဳတ္မျပဳတ္သမားေတြ။ မလုပ္ဘူးလားဆိုေတာ့လည္းမဟုတ္ဘူး။ ဟုတ္လားဆိုေတာ့လည္းမဟုတ္ဘူး။ ေဘာင္ဝင္ရံုေလး။ စည္းနဲ႔ကိုက္တယ္ဆိုရံုေလး။ ဒီလိုအျဖစ္သမားေတြမ်ားေနရင္ အဖြဲ႔အစည္းက တလိမ့္ျခင္းစီ တဘီးခ်င္းဆီ လိမ့္ၿပီး တလွမ္းျခင္းဆီ လွမ္းေနပါမယ္။ လြတ္လပ္ေရးမရခင္ကတည္းက ဗုိလ္ခ်ဳပ္က ေလး၊ ငါးဆယ္လွမ္း လွမ္းႏိုင္မွ ေတာ္ကာက်မယ္ဆိုေတာ့ကာ။ ဒီလိုလူေတြကိုလည္းျပင္ရမယ္။ ကလမ္စီေလာက္ေတာ့မဟုတ္ဘူး။ သူက ေဘာင္ထဲကေနတယ္။ ကိုးနာရီဆို ကိုးနာရီေရာက္တယ္။ ဒါပီးရမယ္ဆို ပီးတယ္။ ဘယ္လိုပီးလဲဆိုေတာ့ ပီးတယ္ဆိုရံု ျဖစ္တယ္ဆိုရံု။ ဒီလိုဓေလ့မ်ိဳးနဲ႔သြားရင္ ေရရွည္မစဥ္မေျပႏိုင္ဘူး။
တတိယအဖြဲ႔အစည္းမွာ ရွိတဲ့ လူေတြရဲ႔ ဓေလ့စရိုက္ကေတာ့ စိတ္ပါလက္ပါနဲ႔လုပ္တယ္။ Commitment Culture ပါ။ သူတို႔တေတြက အင္တိုက္အားတိုက္လုပ္တယ္။ စိတ္ပါလက္ပါနဲ႔ မျငီးမျငဴနဲ႔ အလုပ္ကို လုပ္ေဆာင္တယ္။ တာ၀န္သိတက္တယ္။ ဖင္ေပါ့တယ္။ ၾကိဳးစားတယ္။ တက္ၾကြတယ္။ ယံုၾကည္ကိုးစားရတယ္။ ေျ ပာလို႔ဆိုလို႔ ခိုင္းလို႔ရတယ္။ တက္ေနတဲ့ ျပသနာက စြမ္းရည္မျပည့္တဲ့အတြက္ အရည္အေသြးက ရာႏွဴန္းျပည့္အားမရဘူး။ အျခားလုပ္ငန္းေတြနဲ႔ နင္လား၊ ငါလား မယွဥ္ျပိဳင္ႏိုင္ဘူး။ လုပ္ငန္းမက်ြမ္းက်င္ေတာ့ ခရီးမတြင္ဘူး။ လမ္းမေျဖာင့္ဘူး။ ေရွ႔မေရာက္ဘူး။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ Competitive Culture ပါ။ ယွဥ္ျပိဳင္ႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့လုပ္ငန္းတစ္ခုရဲ႕ ဓေလ့ေလးတစ္ခုပါ။ ကိုယ့္လူေတြက အင္တိုက္အားတိုက္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္တယ္။ ၾကိဳးစားၾကတယ္။ ျပိဳင္ဖက္ကို ယွဥ္ျပိဳင္အႏိုင္ရႏိုင္တဲ့ ဓေလးတစ္ခုျဖစ္တည္ေနတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေလးပါ။
က်ေနာ္တို႔ အဖြဲ႔အစည္းထဲက လူေတြနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ ဓေလ့စရိုက္ကိုပဲ ေဆြးေႏြးေနမိတယ္။ အဲဒီဓေလ့စရိုက္ေတြကို ဘယ္အရာေတြက လႊမ္းမိုးသလဲဆိုတာ ေဆြးေႏြးဖို႕ လိုပါအံုးမယ္။
အဖြဲ႔အစည္းရဲ႔ ဓေလ့ကို ပံုေဖၚႏိုင္တဲ့ အခ်က္ေတြကို ဆက္လက္ေဆြးေႏြးခ်င္ပါတယ္။
နံပါတ္ ၁ ကေတာ့ အဖြဲ႔အစည္းရဲ႔ ရပ္တည္ခ်က္၊ ဦးတည္ခ်က္လမ္းစဥ္ပါ။ ဒါက အဖြဲ႔၀င္ေတြရဲ႔ ေဆာင္ရြက္ပံုေတြကို ျပဳမူပံုေတြကို လႊမ္းမိုးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဖြဲ႔အစည္းမွာ ရပ္တည္ခ်က္ေဆာင္ပုဒ္ေတြကို လူတိုင္းသိရွိ နားလည္ လိုက္နာႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္သင့္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာရွိတဲ့ လူေတြရဲ႔ စြဲျမဲေနတဲ့ အက်င့္စရိုက္အျပဳအမူေလးပါ။ ရပ္တည္ခ်က္ေတြ ဘယ္လိုပဲေရးထားေရးထား။ မလိုက္နာဘဲ ဟန္ျပသက္သက္ျဖစ္ေနတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ အက်င့္ဆိုးေတြ ကူးဆက္ႏိုုင္ပါတယ္။ ေဆာင္ပုဒ္က ဟန္ျပသက္သက္ပဲ။
ေနာက္တစ္ခုက အဖြဲ႔အစည္းရဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားပံုနဲ႔ ေခါင္းေဆာင္ရဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ပံုစံတို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြေပၚအေျခခံျပီး အဖြဲ႔အစည္းကို (၁) အေမ့ခံ၊ (၂) ေနာက္က်န္ (၃) လက္ေတြ႔ဆန္နဲ႔ (၄) လက္ဦးေနတဲ့အဖြဲ႔အစည္းဆိုျပီး နာမည္ေပးခ်င္ပါတယ္။
အေမ့ခံအဖြဲ႔အစည္းမ်ား။
အဖြဲ႔အစည္းေတြအေနနဲ႔လည္း ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ စားသံုးသူေတြကို ေတာင္းဆိုခ်က္ေတြကို လစ္လွဴရွဳျပီး ငါတေကာေကာေနတဲ့အဖြဲ႔အစည္းေတြရွိေနႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီအဖြဲ႔အစည္းေတြကို Passive လို႔အမည္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ လစ္လ်ဴရွဳေနတဲ့လုပ္ငန္းေတြမျဖစ္ဖို႔အေရးၾကီးပါတယ္။
ေနာက္က်န္အဖြဲ႔အစည္းမ်ား။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ေျပာင္းလဲေနတဲ့ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ စားသံုးသူေတြရဲ႔ လိုလားခ်က္၊ ေတာင္းဆိုခ်က္ေတြကို အခ်ိန္ၾကာမွ ျဖည့္စည္းေပးတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြကို Reactive လို႔ အမည္ေပး ကင္ပြန္းတက္ခ်င္ပါတယ္။ ဘာလုပ္လုပ္ ေနာက္ကပဲ၊ ေနာက္က်ျမဲပါ။ ဒီအဖြဲ႔အစည္းေတြလဲ သခၤ်ိဳင္းေျခတစ္လွမ္းနင္းေနတဲ့လို႔ တင္စားရင္ လြန္မယ္မထင္ပါဘူး။
လက္ေတြ႔ဆန္အဖြဲ႔အစည္းမ်ား။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ အခ်ိန္နဲ႔တေျပးညီ တုုံ႔ျပန္ေနတဲ့အဖြဲ႔အစည္းေတြပါ။ ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ကို မ်က္ေျခအျပတ္မခံဘူး။ စားသံုးသူေတြရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ကို ေန႔မဆိုင္း ညမဆိုင္းျဖည့္စည္းေပးေနတယ္။ ျပိဳင္ဖက္ေတြရဲ႔ ထိုးႏွက္ခ်က္ေတြကို အခ်ိန္ျပည့္ မ်က္ေစ့ေဒါက္ေထာက္ၾကည့္ေနတယ္။ လက္ေတြ႔ဆန္တယ္။ လက္ေတြ႔ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြလို႔ဆိုခ်င္ပါတယ္။ Experiential အဖြဲ႔အစည္းေတြပါ။
လက္ဦးေနတဲ့အဖြဲ႔အစည္းမ်ား
ေနာက္ဆံုးတစ္ခုကေတာ့ တင္ၾကိဳေနတဲ့အဖြဲ႔အစည္းေတြပါပဲ။ အျမဲေရွ႔ကေနတယ္။ စားသံုးသူရဲ႔ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ေလ့လာစူးစမ္းေဖၚထုတ္ဖို႔ ၾကိဳးစားရင္း ေျပာင္းလဲမွဳကို ဦးေဆာင္ေနတယ္။
သင္ဘယ္ေရာက္ေနလဲ။ သင့္အဖြဲ႔အစည္းဘယ္ေရာက္ေနလဲ။ ဒါေတြကို ဆန္းစစ္နိုင္မွ ျပင္ဆင္ ေျပာင္းလဲ က်ိဳးစားႏိုင္မွ ကမၻာ႔အဆင့္မီတက္လွမ္းႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါဆိုလက္ရွိဓေလ့စရိုက္ေတြကို ဆန္းစစ္အကဲျဖတ္ဖို႔ လိုပါၿပီ။ Culture Audit လုပ္ၾကမယ္။ ေမးခြန္းေလးေတြေမးမယ္။ စာ႐ြက္ေလးေတြနဲ႔ျဖည့္ခိုင္းမယ္။ ဥပမာအေနနဲ႔ (၁) ဝယ္ယူသူကို ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။ (၂) ၿပိဳင္ဖက္ေတြကို ဘယ္လို ျမင္ပါသလဲ။ (၃) ေျပာင္းလဲတာကို ဘယ္ေလာက္အတိုင္းအတာ အထိလက္ခံပါသလဲ။ (၄) လုပ္ငန္းစြမ္းေဆာင္ရည္ေတြက ဘယ္လိုလဲ။ (၅) ဘယ္လုိ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ပံုကို ၾကိဳက္လဲ။ စသည္ျဖင့္ ေမးခြန္းေလးေတြကို ေမးၾကည့္ပါ။ အမ်ားစုရဲ႔ အေျဖဟာ ကိုယ္အဖြဲ႔အစည္းရဲ႔ စရိုက္ပဲ။ ဓေလ့ပါပဲ။ ဒါကိုၾကည့္ရင္ ဘာလုပ္သင့္လဲ အေျဖထြက္ပါၿပီ။ အေျဖကို မွန္မွန္ကန္ေျဖဖို႔ေတာ့လိုပါမယ္။ ရလာတဲ့အေျဖကို မွန္မွန္ကန္ကန္ အဓိပၺယ္ေဖၚ ဘာသာျပန္ဖို႔လည္းလိုပါမယ္။ စာေမးပြဲမွာ ဘဲဥမကြဲရင္ေတာ့ အဖြဲ့အစည္း အိုးစားကြဲဖို႕ကိန္း နီးေနပါၿပီ။ က်နာ္ကေတာ့ အဖြဲ႕ေလးဖြဲ႔ရတယ္။ နာမယ္ေလးေတြေပးထားတယ္။ စီေလးလံုးပါ။ Clumsy, Compliance, Commitment နဲ႔ Competitive Culture လို႔ေပးထားပါတယ္။
ပထမအဖြဲ႔ကို Clumsy Culture လို႔ အမည္တပ္ပါမယ္။ အဆိုးဆံုး လက္မခံႏိုင္တဲ့ စာေမးပြဲက်ပါတယ္။ အဖြဲ႔၀င္ေတြမွာ လံုေလာက္တဲ့စြမ္းရည္မရွိက်ဘူး။ မလုပ္တက္ မကိုင္တက္ေတြနဲ႔ ျပည့္ေနတဲ့ ဓေလ့ေလးပါ။ အိုးနင္းခြက္နင္းနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ေနၾကတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုမွာ ေတြ႔ရတဲ့ ဓေလ့ဆိုးေတြပါ။
ဒုတိယအဖြဲ႔ရဲ႔ ရလဒ္ကလည္း ဆိုး႐ြားတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေအာင္ေတာ့ေအာင္တယ္။ ေအာင္မွတ္ရရံု ရတဲ့ ဓေလ့ေလးပါ။ Compliance Culture အျဖစ္သမားေတြ။ ျဖစ္တယ္ဆိုရံု လုပ္တယ္ဆိုရံု မလုပ္ မရွဳတ္မျပဳတ္သမားေတြ။ မလုပ္ဘူးလားဆိုေတာ့လည္းမဟုတ္ဘူး။ ဟုတ္လားဆိုေတာ့လည္းမဟုတ္ဘူး။ ေဘာင္ဝင္ရံုေလး။ စည္းနဲ႔ကိုက္တယ္ဆိုရံုေလး။ ဒီလိုအျဖစ္သမားေတြမ်ားေနရင္ အဖြဲ႔အစည္းက တလိမ့္ျခင္းစီ တဘီးခ်င္းဆီ လိမ့္ၿပီး တလွမ္းျခင္းဆီ လွမ္းေနပါမယ္။ လြတ္လပ္ေရးမရခင္ကတည္းက ဗုိလ္ခ်ဳပ္က ေလး၊ ငါးဆယ္လွမ္း လွမ္းႏိုင္မွ ေတာ္ကာက်မယ္ဆိုေတာ့ကာ။ ဒီလိုလူေတြကိုလည္းျပင္ရမယ္။ ကလမ္စီေလာက္ေတာ့မဟုတ္ဘူး။ သူက ေဘာင္ထဲကေနတယ္။ ကိုးနာရီဆို ကိုးနာရီေရာက္တယ္။ ဒါပီးရမယ္ဆို ပီးတယ္။ ဘယ္လိုပီးလဲဆိုေတာ့ ပီးတယ္ဆိုရံု ျဖစ္တယ္ဆိုရံု။ ဒီလိုဓေလ့မ်ိဳးနဲ႔သြားရင္ ေရရွည္မစဥ္မေျပႏိုင္ဘူး။
တတိယအဖြဲ႔အစည္းမွာ ရွိတဲ့ လူေတြရဲ႔ ဓေလ့စရိုက္ကေတာ့ စိတ္ပါလက္ပါနဲ႔လုပ္တယ္။ Commitment Culture ပါ။ သူတို႔တေတြက အင္တိုက္အားတိုက္လုပ္တယ္။ စိတ္ပါလက္ပါနဲ႔ မျငီးမျငဴနဲ႔ အလုပ္ကို လုပ္ေဆာင္တယ္။ တာ၀န္သိတက္တယ္။ ဖင္ေပါ့တယ္။ ၾကိဳးစားတယ္။ တက္ၾကြတယ္။ ယံုၾကည္ကိုးစားရတယ္။ ေျ ပာလို႔ဆိုလို႔ ခိုင္းလို႔ရတယ္။ တက္ေနတဲ့ ျပသနာက စြမ္းရည္မျပည့္တဲ့အတြက္ အရည္အေသြးက ရာႏွဴန္းျပည့္အားမရဘူး။ အျခားလုပ္ငန္းေတြနဲ႔ နင္လား၊ ငါလား မယွဥ္ျပိဳင္ႏိုင္ဘူး။ လုပ္ငန္းမက်ြမ္းက်င္ေတာ့ ခရီးမတြင္ဘူး။ လမ္းမေျဖာင့္ဘူး။ ေရွ႔မေရာက္ဘူး။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ Competitive Culture ပါ။ ယွဥ္ျပိဳင္ႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့လုပ္ငန္းတစ္ခုရဲ႕ ဓေလ့ေလးတစ္ခုပါ။ ကိုယ့္လူေတြက အင္တိုက္အားတိုက္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္တယ္။ ၾကိဳးစားၾကတယ္။ ျပိဳင္ဖက္ကို ယွဥ္ျပိဳင္အႏိုင္ရႏိုင္တဲ့ ဓေလးတစ္ခုျဖစ္တည္ေနတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေလးပါ။
က်ေနာ္တို႔ အဖြဲ႔အစည္းထဲက လူေတြနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ ဓေလ့စရိုက္ကိုပဲ ေဆြးေႏြးေနမိတယ္။ အဲဒီဓေလ့စရိုက္ေတြကို ဘယ္အရာေတြက လႊမ္းမိုးသလဲဆိုတာ ေဆြးေႏြးဖို႕ လိုပါအံုးမယ္။
အဖြဲ႔အစည္းရဲ႔ ဓေလ့ကို ပံုေဖၚႏိုင္တဲ့ အခ်က္ေတြကို ဆက္လက္ေဆြးေႏြးခ်င္ပါတယ္။
နံပါတ္ ၁ ကေတာ့ အဖြဲ႔အစည္းရဲ႔ ရပ္တည္ခ်က္၊ ဦးတည္ခ်က္လမ္းစဥ္ပါ။ ဒါက အဖြဲ႔၀င္ေတြရဲ႔ ေဆာင္ရြက္ပံုေတြကို ျပဳမူပံုေတြကို လႊမ္းမိုးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဖြဲ႔အစည္းမွာ ရပ္တည္ခ်က္ေဆာင္ပုဒ္ေတြကို လူတိုင္းသိရွိ နားလည္ လိုက္နာႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္သင့္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာရွိတဲ့ လူေတြရဲ႔ စြဲျမဲေနတဲ့ အက်င့္စရိုက္အျပဳအမူေလးပါ။ ရပ္တည္ခ်က္ေတြ ဘယ္လိုပဲေရးထားေရးထား။ မလိုက္နာဘဲ ဟန္ျပသက္သက္ျဖစ္ေနတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ အက်င့္ဆိုးေတြ ကူးဆက္ႏိုုင္ပါတယ္။ ေဆာင္ပုဒ္က ဟန္ျပသက္သက္ပဲ။
ေနာက္တစ္ခုက အဖြဲ႔အစည္းရဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားပံုနဲ႔ ေခါင္းေဆာင္ရဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ပံုစံတို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြေပၚအေျခခံျပီး အဖြဲ႔အစည္းကို (၁) အေမ့ခံ၊ (၂) ေနာက္က်န္ (၃) လက္ေတြ႔ဆန္နဲ႔ (၄) လက္ဦးေနတဲ့အဖြဲ႔အစည္းဆိုျပီး နာမည္ေပးခ်င္ပါတယ္။
အေမ့ခံအဖြဲ႔အစည္းမ်ား။
အဖြဲ႔အစည္းေတြအေနနဲ႔လည္း ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ စားသံုးသူေတြကို ေတာင္းဆိုခ်က္ေတြကို လစ္လွဴရွဳျပီး ငါတေကာေကာေနတဲ့အဖြဲ႔အစည္းေတြရွိေနႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီအဖြဲ႔အစည္းေတြကို Passive လို႔အမည္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ လစ္လ်ဴရွဳေနတဲ့လုပ္ငန္းေတြမျဖစ္ဖို႔အေရးၾကီးပါတယ္။
ေနာက္က်န္အဖြဲ႔အစည္းမ်ား။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ေျပာင္းလဲေနတဲ့ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ စားသံုးသူေတြရဲ႔ လိုလားခ်က္၊ ေတာင္းဆိုခ်က္ေတြကို အခ်ိန္ၾကာမွ ျဖည့္စည္းေပးတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြကို Reactive လို႔ အမည္ေပး ကင္ပြန္းတက္ခ်င္ပါတယ္။ ဘာလုပ္လုပ္ ေနာက္ကပဲ၊ ေနာက္က်ျမဲပါ။ ဒီအဖြဲ႔အစည္းေတြလဲ သခၤ်ိဳင္းေျခတစ္လွမ္းနင္းေနတဲ့လို႔ တင္စားရင္ လြန္မယ္မထင္ပါဘူး။
လက္ေတြ႔ဆန္အဖြဲ႔အစည္းမ်ား။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ အခ်ိန္နဲ႔တေျပးညီ တုုံ႔ျပန္ေနတဲ့အဖြဲ႔အစည္းေတြပါ။ ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ကို မ်က္ေျခအျပတ္မခံဘူး။ စားသံုးသူေတြရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ကို ေန႔မဆိုင္း ညမဆိုင္းျဖည့္စည္းေပးေနတယ္။ ျပိဳင္ဖက္ေတြရဲ႔ ထိုးႏွက္ခ်က္ေတြကို အခ်ိန္ျပည့္ မ်က္ေစ့ေဒါက္ေထာက္ၾကည့္ေနတယ္။ လက္ေတြ႔ဆန္တယ္။ လက္ေတြ႔ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြလို႔ဆိုခ်င္ပါတယ္။ Experiential အဖြဲ႔အစည္းေတြပါ။
လက္ဦးေနတဲ့အဖြဲ႔အစည္းမ်ား
ေနာက္ဆံုးတစ္ခုကေတာ့ တင္ၾကိဳေနတဲ့အဖြဲ႔အစည္းေတြပါပဲ။ အျမဲေရွ႔ကေနတယ္။ စားသံုးသူရဲ႔ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ေလ့လာစူးစမ္းေဖၚထုတ္ဖို႔ ၾကိဳးစားရင္း ေျပာင္းလဲမွဳကို ဦးေဆာင္ေနတယ္။
သင္ဘယ္ေရာက္ေနလဲ။ သင့္အဖြဲ႔အစည္းဘယ္ေရာက္ေနလဲ။ ဒါေတြကို ဆန္းစစ္နိုင္မွ ျပင္ဆင္ ေျပာင္းလဲ က်ိဳးစားႏိုင္မွ ကမၻာ႔အဆင့္မီတက္လွမ္းႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment