ေမး။ အစိုးရသစ္လက္ထက္မွာ စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနရဲ႕ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္အေနျဖင့္”ကုန္သြယ္မႈလုပ္ငန္းမ်ားျဖင့္ အမ်ဳိးသားစီးပြားေရးဖြံ႔ျဖိဳး တုိးတက္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ရန္”လို႔ခ်မွတ္ထားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့လက္ရွိအစိုးရသက္တမ္း ငါးႏွစ္တာကာလအတြင္းမွာ ပုိ႔ကုန္သုံးဆျမႇင္တင္က္ဖို႔တိုက္တြန္းထားပါတယ္။. ပို႔ကုန္သုံးဆျမႇင္႔ႏိုင္ဖို႔အဓိက လုပ္ေဆာင္ရမယ့္အခ်က္ေတြထဲက တစ္ခ်က္ႏွစ္ခ်က္ေလာက္ေျပာျပပါလားဆရာ။
တခ်က္၊ ႏွစ္ခ်က္ဆိုလို႔ သံုးခ်က္ေျပာၾကည့္ပါ့မယ္။ေစ်းကြက္ကို ကာကြယ္ေပးရမယ္။ ေစ်းကြက္ ရွာေဖြေပးရမယ္။ ထုတ္ကုန္၊ ပို႔ကုန္အမယ္ စနစ္တက် ေ႐ြးခ်ယ္ သတ္မွတ္ေပးရမယ္။ ပို႔ကုန္ တန္ဖိုးျမႇင့္ေပးရမယ္။ တကယ္လုပ္တဲ့သူေတြ အက်ိဳးအျမတ္ခံစားေစရမယ္။ ဒီေနရာမွာ တေနရာတည္း တထိုင္တည္း တရက္တည္း တႏိုင္ငံလံုးစာ အေျဖထြက္လာေတာ့ အံအားေတာ့ သင့္မိတယ္။ အခ်ိန္ယူေဆြးေႏြးျငင္းခုန္ရင္း ရလာတဲ့ အားလံုးလက္ခံမဲ့ ယုတၱိရွိတဲ့ အေျဖမ်ိဳးကို ပိုေမွ်ာ္လင့္တယ္။ တခုေတာ့ရွိတယ္ အခ်ိန္သာ ကုန္ၿပီး မူလေနရာျပန္ျပန္ေရာက္သြားတဲ့ အစည္းအေဝးေတြထက္စာရင္ေတာ့ အခုဟာက ေတာ္ေသးတယ္ ေျပာရမယ္။
အေမး ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕စီးပြားေရးနိမ့္က်ေနရတဲ့အေႀကာင္းအရင္းေတြထဲကအဓိကက်တဲ့တစ္ခ်က္၊ႏွစ္ခ်က္ ေလာက္ကိုေျပာျပေပးပါ။
အခ်ိိတ္အဆက္မမိ၊ လက္ေတြ႔မဆန္တာပါ။ ထုတ္ကုန္တိုးလာၿပီး ေစ်းကြက္မရွိရင္ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ေစ်းကြက္ရွိရင္ အက်ိဳးအျမတ္ရရင္ လုပ္ငန္းေတြအလိုလို ေရာက္လာပါမယ္။ Supply & Marketing ခ်ိတ္ေပးရမယ္။ ျပီးရင္ ထုတ္လုပ္ေရး ပံ့ပိုးေရးအပိုင္းအေနနဲ႔ ထုတ္ကုန္အမယ္ေ႐ြးခ်ယ္ ထိုးေဖါက္ရမယ္။ ၿပီးရင္ တဆင့္တက္ တန္ဖိုးျမႇင့္ႏိုင္ေအာင္ က်ိဳးစားရမယ္။ျပည္တြင္းျဖစ္ အမွတ္တံဆိပ္ Native Brand ေတြ ေမြးထုတ္ေပးရပါမယ္။ အမွတ္တံဆိပ္မရွိပဲ ထိုးေဖါက္ေနတာဟာ သဲထဲေရသြန္ေနတာပါ။
ေစ်းကြက္ေဖၚဖို႔ ေဖါက္ဖို႔ တိုင္းျပည္ရဲ႕ပံုရိပ္ကို အရင္ျမႇင့္တင္ဖို႔ႀကိဳးစားသင့္ပါတယ္။ National Marketing လုပ္ဖို႔လိုပါတယ္။ အခု အခ်ိန္ေကာင္းပါ။ အရင္အစိုးရ ငွားရမ္းထားတဲ့ ပီအာအေၾကာင္း စိတ္ဝင္စားပါတယ္။ ဆက္လုပ္ရပါမယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အမွန္တကယ္ ကိုယ္စားျပဳေပးမဲ့ Brand Ambassador ေတြမ်ား ဘယ္သူေတြ ျဖစ္လာႏိုင္မလဲ စဥ္းစားေနမိတယ္။ ကိုယ္စားျပဳဖို႔ ျပည္တြင္းထက္ ျပည္ပက ဂုဏ္သေရရွိသူေတြကို ေ႐ြးခ်ယ္စိစစ္ ခန္႔အပ္သင့္ပါတယ္။ လုပ္ငန္းေတြ လိုအပ္တဲ့ ျပည္ပေစ်းကြက္ သတင္းအခ်က္အလက္နဲ႔ ကုန္စည္ျပပြဲေတြ လိုအပ္ခ်က္ေတြ ကူညီေပးႏိုင္ရမယ္။ ျပည္တြင္းအမွတ္တံဆိပ္ေတြထိုးေဖါက္ႏိုင္ဖို႔ ေစ်းကြက္သင္တန္းေက်ာင္းေတြ မ်ားမ်ား ပၚထြက္လာဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ Supply & Market အခ်ိတ္အဆက္မိဖို႔ ကုန္သြယ္ေရး ဝန္ႀကီး႒ာနနဲ႔ အငယ္စား၊ အေသးစား၊ အလတ္စား လုပ္ငန္းနဲ႔ပူးေပါင္းသင့္တယ္။ အခုကက စက္မွဳဝန္ႀကီး႒ာနေအာက္ေရာက္ေနတယ္။
အေမး။ အစုိးရသစ္လက္ထက္ စီးပြားေရးဖြံ႔ျဖိဳးတုိးတက္ဖို႔ဆုိရင္ ဘယ္လိုက႑ေတြကုိ အဓိကအားေပးအားေျမွာက္ လုပ္ေပးဖို႔လိုအပ္မလည္း။
က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ ပို႔ကုန္ျမႇင့္တင္တဲ့အခါမွာ သံုးဆ၊ သံုးဆလို႔ ေအာ္ေနမဲ့အစား ေရလုပ္ငန္းကို ဘယ္ႏွစ္ဆ၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးကို ဘယ္ႏွစ္ဆ အစရွိသည္ျဖင့္ ခြဲျခားသတ္မွတ္ေစခ်င္ပါတယ္။
အားလံုးသံုးဆ ဆိုတာ ယုတၱိမရွိပါဘူး။ ေ႐ြးရပါမယ္။ ပို႔ကုန္လို႔ဆိုတဲ့အတြက္ ၿပိဳင္ဆိုင္မွဳျပင္းထန္ပါတယ္။ ကိုယ့္ထက္အေတြ႔အႀကံဳ အခ်ိတ္အဆက္ စနစ္က်တဲ့ ပံ့ပိုးကူညီမွဳေတြရတဲ့ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ၿပိဳင္ဖို႔ အီကိုစစ္စတမ္ေကာင္းဖို႔ ေရခံေျမခံေကာင္းဖို႔ စမ္းသပ္ခံႏိုင္ဖို႔လိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကဏၰေ႐ြးပါ။ ဥပမာ။ ယိုးဒယားဆိုရင္ ခရီးသြားလာေရး။ စလံုးက ပညာေရးနဲ႔ ဝန္ေဆာင္မွဳ။ အိႏၵိယက ေဆးနဲ႔ ေဆးဝါးကုသေရး။ ကမၻာ့ေစ်းကြက္မွာ ေရရွည္ယွဥ္ျပိဳင္ ေနရာယူႏိုင္မဲ့ ကဏၰကို အခ်က္အလက္ေတြေပၚ အေျခခံၿပီး အခ်ိန္ယူၿပီး ေသေသခ်ာခ်ာေ႐ြးပါ။
ေပၚတာရဲ႔ စိန္ပံုစံမဟာဗ်ဴဟာကို ေလ့လာရပါမယ္။ က်င့္သံုးရပါမယ္။ အခ်က္ငါးခ်က္ရွိပါတယ္။
၁။ သြင္းအားစုေတြကို အေရးႀကီးတယ္။ အရင္းအျမစ္ေပါေပါမ်ားမ်ားရွိႏိုင္ရႏိုင္တာ ျဖစ္ရမယ္။
၂။ ျပည္တြင္းဝယ္လိုအားလည္း ရွိရမယ္။ ျပည္ပက အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ အဝယ္ရပ္ရင္ ဟန္မပ်က္ ေနႏိုင္မယ္။
၃။ ၿပိဳင္ဆိုင္မွဳျပင္းထန္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြျဖစ္ရမယ္။ ျပည္ပထြက္ၿပိဳင္မဲ့ အမွတ္တံဆိပ္ေတြဟာ ျပည္တြင္းမွာ ေဒါင္ေဒါင္ျမည္ၿပိဳင္ဆိုင္ႏိုင္စြမ္းရွိရမယ္။
၄။ ပံ့ပိုးကူညီေပးတဲ့အျခားစီးပြားေရးေတြ လုပ္ငန္းေတြ ဖြံၿဖိဳးရမယ္။ ဆန္လို႔ေျပာၿပီး မ်ိဳးေကာင္းမ်ိဳးေစ့မရွိ၊ ေျမၾသဇာမရွိ၊ ထြန္ယက္စိုက္ပိ်ဳးတဲ့ စက္ေတြေကာင္းေကာင္းမပ့ံပိုးႏိုင္ရင္ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။
၅။ အထက္ပါ အခ်က္ေလးခ်က္က အျပန္အလွန္ခ်ိတ္ဆက္ေနရံုနဲ႔မရဘူး။ အစိုးရရဲ႔ ေနာက္ကြယ္ကေန ပံပိုးကူညီမွဳေတြ လိုပါတယ္။
တဆက္စပ္တည္း အေသးစားနဲ႔ အငယ္စားလုပ္ငန္းေတြကို Small နဲ႔ Micro ေတြအတြက္ မွန္ကန္တဲ့ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္နဲ႔ လက္ထဲေရာက္ေအာင္ အကူအညီေပးရပါ့မယ္။
အရင္အစိုးရက ေထာက္ထားစရာ စဥ္းစားစရာေတြနဲ႔မို႔ ၿပီးေတာ့ မ်က္ႏွာနာေနတယ္ထင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ အငယ္စားနဲ႔ အေသးစားလုပ္ငန္းေတြ အက်ိဳးအျမတ္ ထူးထူးျခားျခားမခံစားရပါဘူး။
Supply Chain နဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္မိေအာင္ ႀကိဳးစားေပးဖို႔လိုပါမယ္။
ဥပမာ။ ယိုးဒယားထုတ္ကုန္သီးသန္႔ေရာင္းခ်တာမ်ိဳး။ ဒုဝန္ႀကီးဆိုရင္ကိုယ္တိုင္ ဂမုန္းပြင့္၊ စီးတီးမတ္တို႔နဲ႔လာေတြ႔တယ္။ ကုန္စည္ျပပြဲေတြတိုင္း ပုသိမ္ထီးရယ္၊ ေက်ာက္စိမ္းရယ္ ေက်က္စိမ္းရယ္ ပုသိမ္ထီးရယ္ အျဖစ္ေတြ မဖန္တရာေတေနတာေတြ လက္ႏွီးစုတ္ျပခန္းေတြေနရာမွာ ရည္႐ြယ္ခ်က္ရွိရွိဝင္ေရာက္ေနရာယူဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။
၄။ပို႔ကုန္တုိးတက္ဖို႔အတြက္ ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ေနတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြကိုအစုိးရသစ္က ဘာေတြပံ့ပိုးေပးဖို႔လိုမလည္းလို႔သုံးသပ္ေပးပါဆရာ။
အထက္ကေျပာခဲ့တဲ့အတိုင္းပါပဲ။ အစိုးရအေနနဲ႔ လူထုတင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ ဒီမိုကေရစီအစိုးရအေနနဲ႔ ပိတ္ဆို႔မူရုပ္သိမ္းေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ေစခ်င္တယ္။ အကုန္မဟုတ္ရင္ေနာင္ ေရရွည္အက်ိဳးရွိႏိုင္မဲ့၊ လတ္တေလာ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိတဲ့ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမ်ားေစတဲ့ ေရလုပ္ငန္းလိုမ်ိဳး၊ အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းလိုမ်ိဳးကို ကြက္ဖြင့္ေပးဖို႕ တိုက္တိုက္တြန္းတြန္း ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ေစခ်င္တယ္။
က်ေနာ္ဝါရွင္တန္ဒီစီကို ၂၀၁၃က ေရာက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ႏိုင္င္ငံျခားရံုးက Burma Desk နဲ႔ေတြ႔ေနာ့ အခ်က္သံုးခ်က္ေျပာဆိုခဲ့ဖူးပါတယ္။
၁။ အေမရိကန္ေစ်းကြက္ကိုဖြင့္ေပးဖို႔။
၂။ ဘဏ္လုပ္ငန္းေတြကို အကူအညီေပးဖို႔နဲ႔
၃။ က်ေနာ္တို႔ဆီက စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြကို က်ေနာ္တို႕လို အေမရိကန္မွာ မ်ားမ်ားသြားေရာက္ေလ့လာခြင့္ရေရးတို႕ပါ။ က်ေနာ္တို႔ အေမရိကားကို ရွာေဖြမေတြ႔ရွိေသးပါဘူး။
ျမန္မာကိုလံဘတ္စေတြ မ်ားမ်ားထြက္ေပၚလာေစခ်င္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က အာစီယံစီးပြားေရးအသိုက္အဝိုင္းနဲ႔ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မူ႔ေတြေၾကာင့္ ျပည္ပက လုပ္ငန္းေတြ အမွတ္တံဆိပ္ေတြေစ်းကြက္ထဲ ဝင္ေရာက္ေနရာယူလာတဲ့အတြက္ ေနရာမေပ်ာက္ဖို႔ ျပင္ဆင္ႀကိဳးစားဖို႔လိုပါတယ္။
PS Business School အေနနဲ႔ Myanmar Business Plan Competition, Myanmar Social Enterprise Challenge, Myanmar Idea Challenge, Myanmar Social Idea Challenge ေတြကို ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ကတည္းက တခုၿပီး တစ္ခု အခက္အခဲမ်ားစြာၾကားက ႏွစ္စဥ္ ေအာင္ျမင္စြာ မိတ္ဆက္ အေကာင္အထည္ေဖၚ စီစဥ္က်င္းပႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။
စကၤာပူမွာ NUS National University Singapore ကို အစိုးရက အေထာက္အပံ့ေပးသလို စီးပြားေရးလုပ္ငန္းငယ္မ်ား ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေပးတဲ့ Incubation Centre လိုမ်ိဳး ေဆာင္႐ြက္ခ်င္ပါတယ္။
ေစ်းကြက္ေဖၚေဆာင္ေရးသင္တန္းေတြ ပူးေပါင္းဖြင့္လွစ္ခ်င္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment